کنترل ترافیک

انواع روش کنترل هماهنگ چراغ‌های راهنمایی

برای کنترل هماهنگی تقاطع‌های مختلف باید به عوامل مؤثر گوناگونی مانند رفتار راننده‌ها و رعایت نظم، فاصله بین تقاطع‌ها و میزان پراکندگی خودروها توجه داشت. ساده‌ترین سیستم برای کنترل هماهنگ سیستم شریانی است. در این شیوه هدف و توجه اصلی بر روی پیشروی ترافیک در یک مسیر اصلی است. برای مثال، در تهران مسیر میدان آزادی به میدان انقلاب با این شیوه کنترل می‌شود.

اما روش دیگری که برای کنترل هماهنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، کنترل شبکه‌ای است. در این روش کنترلر برنامه پذیر چراغ راهنمایی باید به صورتی تنظیم شود که موج سبز برای بیشترین تعداد مسیر ممکن به دست بیاید. در این روش تلاش می‌شود تا موج سبز در تمام مسیرها ایجاد شود، اما در بیشتر موارد ایجاد موج سبز برای تمام مسیرها ممکن نیست. بنابراین، هدف نهایی این است که کارایی تا حد امکان در کل شبکه بالا برود و تأخیرها و توقف‌های ماشین‌ها به حداقل برسد.

مزایای استفاده از سامانه کنترل هوشمند

به طور کل استفاده از سیستم‌های هوشمند در تقاطع‌ها تا حد بسیاری به کاهش ترافیک، کم شدن آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و کاهش زمان سفر شهروندان کمک می‌کند. هرچه زمان‌بندی چراغ‌ها با کمک کنترلر برنامه پذیر چراغ راهنمایی دقیق‌تر و هوشمندتر انجام شود رفت‌وآمد ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود. از ویژگی‌های سامانه کنترل هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان نظارت بر تقاطع‌ها از راه دور
  • کاهش زمان سفر، مصرف سوخت، آلودگی هوا و آلودگی صوتی
  • امکان جمع‌آوری اطلاعات و آمار ترافیکی در بازه‌های زمانی مختلف
  • کاهش تأخیر، توقف و احتمال برخورد ماشین‌ها در تقاطع‌ها
  • امکان ایجاد موج سبز در شریان‌های اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *